Oppimiskäsitykseni
perusteella ajattelen, että oppija on aktiivinen tiedon luoja ja tuottaja, mutta hyötyy ohjauksesta oppimisen polullaan ja uuden osaamisen saavuttamiseksi sekä ylläpitämiseksi. Oppijalta vaaditaan paljon työtä sekä kypsyyttä ja opettajalta ammatillista osaamista sekä motivointikykyä. Liitän oman oppimisnäkemykseni kaikkein läheisimmin sosiokonstruktiiviseen oppimisen teoriaan, jonka mukaan oppija osallistuu aktiivisesti tiedon jakamiseen sekä uuden tiedon tuottamiseen. Tietoa rakennetaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja neuvottelemalla erilaisten asioiden ja ilmiöiden merkityksistä (Tynjälä 2000, Lindblom-Ylänne &Nevgi 2009). Oppimiskäsitykseni on kuitenkin joustava ja määräytyy kulloisenkin tilanteen mukaan, sillä jokainen oppimisprosessi ja oppija ovat erilaisia.
perusteella ajattelen, että oppija on aktiivinen tiedon luoja ja tuottaja, mutta hyötyy ohjauksesta oppimisen polullaan ja uuden osaamisen saavuttamiseksi sekä ylläpitämiseksi. Oppijalta vaaditaan paljon työtä sekä kypsyyttä ja opettajalta ammatillista osaamista sekä motivointikykyä. Liitän oman oppimisnäkemykseni kaikkein läheisimmin sosiokonstruktiiviseen oppimisen teoriaan, jonka mukaan oppija osallistuu aktiivisesti tiedon jakamiseen sekä uuden tiedon tuottamiseen. Tietoa rakennetaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja neuvottelemalla erilaisten asioiden ja ilmiöiden merkityksistä (Tynjälä 2000, Lindblom-Ylänne &Nevgi 2009). Oppimiskäsitykseni on kuitenkin joustava ja määräytyy kulloisenkin tilanteen mukaan, sillä jokainen oppimisprosessi ja oppija ovat erilaisia.
Omaa oppimista ja opettamistani kuvaa se, että haluan
antaa oppijalle tilaa löytää tietoa itse ja oivaltaa asioita. Tavoitteenani on
ohjata oppijaa oikealle tielle ja kannustaa oppimisessa. Näen opettajan roolin
erityisesti aikuiskasvatuksessa olla opiskelijalle eräänlaisena mentorina;
akateemisena työnohjaajana (Anttila 2011). Tavoitteenani on ohjattavan uran
edistäminen, ammatillisen identiteetin kehittyminen ja itsetuntemuksen
lisääminen niin, että oppija voi kehittyä kokonaisena ihmisenä tiedostavammaksi
sekä itseään ja työtään arvostavaksi yksilöksi.
Kommentit
Lähetä kommentti