Opetuksessani
olen käyttänyt laajasti erilaisia opetus-
ja arviointimenetelmiä (yksilö-ryhmä ja verkko-opetus).
Erityisesti olen mieltynyt verkko-oppimisympäristöjen
kuten Optima käyttöön opetuksen ja opetus-
kokonaisuuksien jäsentämisessä, luento- ja muun
oheismateriaalin välittämisen kanavana sekä
oppimistehtävien koostamisessa.
Oppimateriaalien laadinnassa lähtökohtanani on
opetettavan kokonaisuuden perusteet,
jotka muodostavat rungon kulloisellekin
opintokokonaisuudelle. Oppimateriaalini
ovat usein koostuneet PP -esityksistä, joita olen
elävöittänyt itsekin ottamillani valokuvilla sekä
muilla kuvilla ja videoilla. Kuvat ja visuaaliset
ilmaisun muodot usein auttavat vaikeiden ja
monimutkaisten asioiden hahmottamista.
PP -esitykseen, jonka saa kaikkien nähtäville esimerkiksi
verkko-oppimisympäristöön olen usein sisällyttänyt opintokokonaisuuden/-jakson
tavoitteet sekä sisältökuvauksen sekä tehtävien ohjeistukset. Näin
opiskelijoilla on mahdollisuus seurata opetuksen etenemistä opintojakson aikana
sekä arvioida tavoitteiden saavuttamista.
Käytän opetuksessani runsaasti erilaisia yhteisöllisiä
ryhmätehtäviä, jotka johdattavat opiskelijat konstruktiiviseen tiedon rakentamiseen.
Opetuskokemuksen karttuessa olen kyennyt merkittävästi lisäämään keskustelevan
opetuksen määrää opetukseeni, minkä itse koen ohjaavan opetustani opiskelijakeskeiseen
suuntaan niin, että opetuksessa korostuvat ne sisällön alueet, joita
opiskelijat juuri sillä hetkellä kokevat tarvitsevansa oppiakseen.
Oppimateriaalien laadinnassa sekä opetusmenetelmien
suunnittelussa olen huomioinut saamani palautteen niitä koskien ja pyrkinyt
luomaan esim. PP -esityksistä mahdollisimman selkeitä ja visuaalisesti
miellyttäviä. Oppimateriaalin tuottamiseen liittyen olen ollut mukana
kansallisen hoitotieteen didaktiikan opetusverkoston oppikirjan työstämisessä
ja tuottanut yhden osajulkaisun ko. oppikirjaan.
Opiskelijoiden osaamisen ja oppimisen arviointia varten
tapanani on laatia opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön liittyen
arviointimatriisi, joka on myös opiskelijoiden nähtävillä heti opintojakson
alussa. Pyrin laatimaan oppimistehtävät siten, että voin seurata ja ohjata
opiskelijoiden oppimista läpi opintokokonaisuuden (väliarvioinnit) ja antaa
opiskelijoille kehittävää palautetta opintojakson edetessä. Tapanani on myös
summatiivisen arvioinnin kyseessä ollessa antaa kehittävää palautetta
opiskelijoille. Arvioinnin objektiivisuutta lisätäkseni sekä opiskelijoiden
oppimista ja konstruktiivista näkemystä tukeakseni käytän myös opiskelijoiden
vertaisarviointia osana oppimisen arviointia.
Kommentit
Lähetä kommentti