Siirry pääsisältöön

Opetustyössä saavutettu käytännön kokemus ja opetuksen kehittäminen

Opetuskokemus

Opetuskokemusta minulle on kertynyt vuodesta 2012 lähtien, jolloin toimin sivutoimisena tuntiopettajana Oulun aikuiskoulutuskeskuksessa. Vuodesta 2014 lähtien olen toiminut Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikössä tohtorikoulutettavan, suunnittelijan sekä yliopisto-opettajan tehtävissä. Olen saavuttanut opetus- ja ohjauskokemusta hoitotieteen sekä hoitotieteen didaktiikan aine- ja syventävien opintojen opetuksessa (opintojaksot Liite I) sekä kandidaatti- ja maisteritasoisten opinnäytetöiden ohjauksessa ja arvioinnissa (Liite II ohjatut opiskelijat ja heidän töidensä otsikot). Olen työssäni osallistunut opintojen yleisohjaukseen sekä tuutorointiin, pienryhmäohjauksen koordinointiin ja pienryhmäohjaajien koulutukseen sekä AHOT -ohjaukseeen ja AHOT -prosessien koordinointiin. Lisäksi olen toiminut terveystieteiden opettajaopiskelijoiden omaopettajana.

Opetuksen kehittäminen

Opetuksen ja oppimisen jatkuva kehittäminen ja arviointi on mielestäni välttämätöntä, jotta voidaan vastata kulloisiinkin yhteiskunnan koulutukselle asettamiin haasteisiin. Omassa työssäni pyrin vastaamaan näihin tarpeisiin ja kehittämään omaa opetustani sekä osallistumaan myös opetussuunnitelmien kehittämiseen ja arviointiin. Opetustyöhön liittyen olen osallistunut opetuksen kehittämiseen tutkimusyksikkö- ja koulutusohjelmatasolla. Työ on sisältänyt kandidaatin tutkintoon johtavan koulutusohjelman kehittämistä, mihin on kuulunut Opintojen alkuvaiheen sujuvuuden parantaminen -hanke, jonka tuotoksena syntyi Terveystieteiden laaja-alainen kandidaatin tutkinto (2013-2014). Tehtävinäni näissä hankkeissa on ollut uusien opetus- ja ohjaussuunnitelmien laatiminen sekä yhteistyö yliopiston muiden toimijoiden kanssa. Olen osallistunut myös terveystieteiden maisterivaiheen opetussuunnitelman kehittämiseen, jossa tehtävinäni on ollut toiminnan koordinointi ja kehittäminen. Lisäksi olen olut mukana suunnittelemassa/laatimassa opetussuunnitelmaa yksivuotiselle kandidaatintutkinnolle Oulun yliopiston terveystieteiden opintoihin, joka otettiin käyttöön syksyllä 2017.

Työhöni on kuulunut runsaasti opetussuunnitelmatyötä, johon liittyen itsenäinen aineopintotasoisten opintojaksojen ja opintojakson osien suunnittelua, toteutusta, arviointia ja kehittämistä sekä koulutusohjelman sekä opintojaksojen osaamistavoitteiden ja opintokuvausten laatimista, opintojen mitoittamista sekä kuormittavuuden laskemista. Lisäksi olen koordinoinut ja kehittänyt opiskelijapalautejärjestelmää tutkimusyksikkötasolla. Tehtäviini on kuulunut myös Työterveyshuollon osaamista syventävien opintojen (25op) koordinointi sekä yhteistyö Työterveyslaitoksen edustajien kanssa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuoa lukemaan opetusportfoliotani

Hyvä lukija, Tämän blogin tarkoituksena on esitellä opetusansioitani.  Opetusportfoliossa tarkoituksenani on kertoa oman opetukseni taustalla olevista tekijöistä sekä selventää ajatteluani opetuksesta ja kertoa opetusfilosofiani. Haluan tuoda esille oman näkemykseni ja historiani opettajana portfolion pääsisällön koostuessa perustiedoista, opetusfilosofiani luonnehdinnasta sekä koulutukseni ja osaamiseni kuvaamisesta. Lopussa on vielä tarkennuksia ja lisäyksiä tehtävistä sekä vastuista, jotka ovat vaikuttaneet ja laajentaneet kokemuksiani opettajan työhön liittyen. Olen järjestänyt blogin siten, että opetusportfolio-osa löytyy  yläreunassa olevan otsikkorivin takaa (pinkillä värillä). Näiden o tsikoiden takaa löydät tietoa opetuskokemuksestani.  Blogin tekstiosassa puolestaan nostan esiin koulutukseen, oppimiseen ja opetamiseen liittyviä asioita ja  ajatuksia.  Omaa opettamistani ohjaava ajatus kiteytyy Kaarina Määtän sanoin siihen, että minull...