Siirry pääsisältöön

Opetuksesta saatu palaute


Opettamistyössä 
olen omalla toiminnallani pyrkinyt kannustamaan, innostamaan ja herättämään kiinnostusta sekä uteliaisuutta uusia asioita kohtaan. Olen pyrkinyt luomaan opetustilanteista luonnollisia ja vuorovaikutteisia sekä elävöittämään niitä erilaisin tehtävin ja opetusmenetelmin. Opettajana olen pyrkinyt tuomaan oppijoille ajantasaista ja luotettavaa tietoa sekä korjaamaan harhakäsitykset parhaani mukaan. Lisäksi olen pyrkinyt olemaan myös itse ajan tasalla opettamastani asiasta sekä toiminut mahdollisimman läpinäkyvästi oppimisen arvioinnissa.
Palautetta opetuksestani olen kerännyt lähes jokaiselta opettamaltani ryhmältä joko kysymällä suoraan, avoimella palautteella tai strukturoidummin kysymällä opetuksen eri osa-alueista. Opiskelijat ovat saaneet toisinaan vastata anonyymisti ja toisinaan henkilökohtaisesti kasvotusten. Palaute on ollut pääsääntöisesti hyvää tai neutraalia. Myös rakentavia kommentteja opetusmenetelmää vastaan on muutaman kerran ilmaistu. Toisinaan myös parannusehdotuksia on tullut. Palautteessa ei ole ollut eroja sen perusteella, onko kysely ollut nimetön vai suora. Palautteen olen pyrkinyt ottamaan mahdollisuuksien mukaan huomioon seuraavaa opetusta suunnitellessani ja kehittänyt opetusta toivottuun suuntaan.



Esimerkkejä opiskelijoilta saadusta palautteesta 


Myönteistä palautetta:
”Opetustyyli ystävällinen ja rauhallinen”
”selkeä puhetapa”
”Hyvin otat opiskelijat mukaan keskusteluun”
”Antamasi palaute auttoi eteenpäin tehtävän suorittamisessa”
”Oppimisprosessin eri vaiheet selkeästi esillä opetuksessa”

”Selkeät diat auttoivat seuraamaan luentoa”
”Dioissa kivoja kuvia”
”Kuviot auttoivat hahmottamaan vaikeaa asiaa”
”Esimerkit olivat hyviä ja selkeitä”
”Videot oli mukavaa vaihtelua luentoihin”

”Tehtävät olivat hyviä”
”Tehtävien tekeminen oli mukavaa”
”Oppimistehtävät olivat sopivan kuormittavia ja auttoivat sisäistämään opittavaa asiaa”

kehitettävää:
”Dioissa oli aika paljon asiaa”
”Dioissa liian vähän kontrastia väreissä, ei näkynyt taakse kunnolla”
”Tehtävien tekemiseen olisi voinut jättää enemmän aikaa”
”Tahti luennoilla aika tiivis, paljon asiaa”
”Läpikäytävää materiaalia oli paljon”



Vertaisarvioinnit, joita olen kollegoiltani saanut, ovat olleet ajateltuja, kypsiä ja poikkeuksetta positiivisia. Heiltä saamani palaute on vahvistanut opettajaksi kasvuani. Pidän tiimiopettamisesta eri henkilöiden kanssa. Saamani palautteen perusteella uskon osaavani arvioida omaa työtäni kriittisesti, olevani joustava, yhteistyökykyinen, jatkuvasti uutta oppiva sekä työssään kehittyvä opettaja ja kollega niin opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa kuin opetustyön kehittämisessäkin.
  


Esimerkkejä kollegoilta saadusta palautteesta


Myönteistä palautetta:
”esittämistapa selkeää ja miellyttävää”
”Kannustava suhtautuminen opiskelijoihin”
”Kommunikointi opiskelijoiden kanssa joustavaa”
”kykenet hyvin reflekstiiviseen ajatteluun ja toimintaan huomioidessasi opiskelijoiden kokemuksia ja kysymyksiä ”
”väittelyn johtaminen sujui hyvin”
”Mahtavasti otit oman tilan ja homma hanskassa”

”hyvät havainnointimateriaalit”
”Oppimisnäkemys näkyi hyvin koko opetustapahtuman ajan”
”Hyvin olit rytmittänyt opetustapahtuman erilaisten opetusmenetelmien avulla”

Kehitettävää:
”Ota vain rohkeammin opettajan rooli ja oma tila, jotta saat huomion”
”Puhetahtia saisit vähän hidastaa”










Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuoa lukemaan opetusportfoliotani

Hyvä lukija, Tämän blogin tarkoituksena on esitellä opetusansioitani.  Opetusportfoliossa tarkoituksenani on kertoa oman opetukseni taustalla olevista tekijöistä sekä selventää ajatteluani opetuksesta ja kertoa opetusfilosofiani. Haluan tuoda esille oman näkemykseni ja historiani opettajana portfolion pääsisällön koostuessa perustiedoista, opetusfilosofiani luonnehdinnasta sekä koulutukseni ja osaamiseni kuvaamisesta. Lopussa on vielä tarkennuksia ja lisäyksiä tehtävistä sekä vastuista, jotka ovat vaikuttaneet ja laajentaneet kokemuksiani opettajan työhön liittyen. Olen järjestänyt blogin siten, että opetusportfolio-osa löytyy  yläreunassa olevan otsikkorivin takaa (pinkillä värillä). Näiden o tsikoiden takaa löydät tietoa opetuskokemuksestani.  Blogin tekstiosassa puolestaan nostan esiin koulutukseen, oppimiseen ja opetamiseen liittyviä asioita ja  ajatuksia.  Omaa opettamistani ohjaava ajatus kiteytyy Kaarina Määtän sanoin siihen, että minull...