Opettamistyössä
olen omalla
toiminnallani pyrkinyt kannustamaan, innostamaan ja herättämään kiinnostusta
sekä uteliaisuutta uusia asioita kohtaan. Olen pyrkinyt luomaan
opetustilanteista luonnollisia ja vuorovaikutteisia sekä elävöittämään niitä
erilaisin tehtävin ja opetusmenetelmin. Opettajana olen pyrkinyt tuomaan
oppijoille ajantasaista ja luotettavaa tietoa sekä korjaamaan harhakäsitykset
parhaani mukaan. Lisäksi olen pyrkinyt olemaan myös itse ajan tasalla
opettamastani asiasta sekä toiminut mahdollisimman läpinäkyvästi oppimisen
arvioinnissa.
Palautetta opetuksestani olen
kerännyt lähes jokaiselta opettamaltani ryhmältä joko kysymällä suoraan,
avoimella palautteella tai strukturoidummin kysymällä opetuksen eri
osa-alueista. Opiskelijat ovat saaneet toisinaan vastata anonyymisti ja
toisinaan henkilökohtaisesti kasvotusten. Palaute on ollut pääsääntöisesti
hyvää tai neutraalia. Myös rakentavia kommentteja opetusmenetelmää vastaan on
muutaman kerran ilmaistu. Toisinaan myös parannusehdotuksia on tullut.
Palautteessa ei ole ollut eroja sen perusteella, onko kysely ollut nimetön vai
suora. Palautteen olen pyrkinyt ottamaan mahdollisuuksien mukaan huomioon
seuraavaa opetusta suunnitellessani ja kehittänyt opetusta toivottuun suuntaan.
Esimerkkejä opiskelijoilta saadusta palautteesta
Myönteistä
palautetta:
”Opetustyyli ystävällinen ja rauhallinen”
”selkeä puhetapa”
”Hyvin otat opiskelijat mukaan keskusteluun”
”Antamasi palaute auttoi eteenpäin tehtävän suorittamisessa”
”Oppimisprosessin eri vaiheet selkeästi esillä opetuksessa”
”Selkeät diat auttoivat seuraamaan luentoa”
”Dioissa kivoja kuvia”
”Kuviot auttoivat hahmottamaan vaikeaa asiaa”
”Esimerkit olivat hyviä ja selkeitä”
”Videot oli mukavaa vaihtelua luentoihin”
”Tehtävät olivat hyviä”
”Tehtävien tekeminen oli mukavaa”
”Oppimistehtävät olivat sopivan kuormittavia ja auttoivat sisäistämään
opittavaa asiaa”
kehitettävää:
”Dioissa oli aika paljon asiaa”
”Dioissa liian vähän kontrastia väreissä, ei näkynyt taakse kunnolla”
”Tehtävien tekemiseen olisi voinut jättää enemmän aikaa”
”Tahti luennoilla aika tiivis, paljon asiaa”
”Läpikäytävää materiaalia oli paljon”
Vertaisarvioinnit, joita olen kollegoiltani saanut, ovat olleet
ajateltuja, kypsiä ja poikkeuksetta positiivisia. Heiltä saamani palaute on
vahvistanut opettajaksi kasvuani. Pidän tiimiopettamisesta eri henkilöiden
kanssa. Saamani palautteen perusteella uskon osaavani arvioida omaa työtäni
kriittisesti, olevani joustava, yhteistyökykyinen, jatkuvasti uutta oppiva sekä
työssään kehittyvä opettaja ja kollega niin opetuksen suunnittelussa,
toteutuksessa, arvioinnissa kuin opetustyön kehittämisessäkin.
Esimerkkejä kollegoilta saadusta palautteesta
Myönteistä
palautetta:
”esittämistapa selkeää ja miellyttävää”
”Kannustava suhtautuminen opiskelijoihin”
”Kommunikointi opiskelijoiden kanssa joustavaa”
”kykenet hyvin reflekstiiviseen ajatteluun ja toimintaan huomioidessasi
opiskelijoiden kokemuksia ja kysymyksiä ”
”väittelyn johtaminen sujui hyvin”
”Mahtavasti otit oman tilan ja homma hanskassa”
”hyvät havainnointimateriaalit”
”Oppimisnäkemys näkyi hyvin koko opetustapahtuman ajan”
”Hyvin olit rytmittänyt opetustapahtuman erilaisten opetusmenetelmien
avulla”
Kehitettävää:
”Ota vain rohkeammin opettajan rooli ja oma tila, jotta saat huomion”
”Puhetahtia saisit vähän hidastaa”
Kommentit
Lähetä kommentti